søndag den 6. marts 2016

Procesorienteret litteraturpædagogik

"Den procesorienterede litteraturpædagogik opfatter den litterære læseproces som en samtale med en tekst. En samtale der på én gang forudsætter og involverer læserens forforståelse og tekstens mønstre..." 
- Procesorienteret litteraturpædagogik, kapitel 1.

Forfatter: Thomas Illum Hansen

Titel: Procesorienteret litteraturpædagogik
Sidetal: 210
Forlag: Dansklærerforeningens Forlag
Udgivelsesår: 2004

Min vurdering:
Der er ingen tvivl om, at denne bog er et godt sted at tage fat, hvis man ønsker en grundig indsigt i konceptet procesorienteret litteraturpædagogik. Emnet gribes an på intelligent vis, og forfatteren er grundig i sine forklaringer af både begreber og fremgangsmåder. 
Bogens første 60 sider indeholder en præsentation af emnet og de fagtermer, der knytter sig til det; resten af bogen forløber med eksempler på, hvordan man kunne gribe nogle udvalgte værker an. Af personlig interesse kan Kim Fupz Aakesons "De gale" og Lene Kaaberbøls "Skammerens datter" nævnes blandt de gennemarbejdede værker. I disse litterære gennemgange udpeger Hansen bl.a. bøgernes litterære værdi som undervisningsmateriale, præsenterer en lærervejledning til det enkelte værk og afslutter afsnittene med øvelser og arbejdsopgaver samt før-, under- og efter-læsningsopgaver plus en kort præsentation af den læste genres typiske kendetegn.

Sprogligt set finder jeg bogen en tand kompleks. Lange, kringlede formuleringer og en god spandfuld fagtermer har aldrig gået mig på, men når det samtidig er i forbindelse med et i forvejen lidt abstrakt emne (for mig), kan det hele godt gå uforstået hen. Jeg har i hvert fald haft behov for at genlæse visse forklaringer og skrive notater for at forstå bogens indhold. Det er desværre et minus for mig, idet en fagtekst optimalt set (i mine øjne) bør kunne forstås første gang, man læser, så der ikke er behov for en genlæsning (- tid er jo ikke ligefrem en stor ressource her på fjerde semester).
Den fattige kommatering er ligeså med til at ødelægge forståelsen, og ofte har jeg måttet genlæse sætninger for at forstå dem (irriterende!).

Afsluttende vil jeg tilkendegive, at jeg kunne være tilbøjelig til at anskaffe mig denne bog, så jeg altid kan vende tilbage, når jeg skal have opfrisket min forståelse for emnet.

Undervisningspotentiale:
"Procesorienteret litteraturpædagogik" er udviklet til lærere og ikke som et læremiddel til brug i undervisningen (af elever). Jeg vil anbefale alle sproglærere at læse (og evt. anskaffe sig) den. Bogen er solid og fundamental i præsentationen og gennemgangen af emnet, og det vil være et værk, man som lærer kan vende tilbage til flere gange - enten for at genopfriske forståelsen for selve begrebet "procesorienteret litteraturpædagogik", et af de tilhørende fagtermer eller endda for at genlæse Hansens forslag til en procesorienteret tilgang til et konkret litterært værk i undervisningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar