tirsdag den 19. april 2016

"[...] I begyndelsen af dette årtusinde bliver begrebet "literacy" helt central. Ordet, som vi i Danmark hidtil har oversat med "læsning og skrivning", rummer en tredje dimension, som peger på, at læse- og skrivefærdigheder har en dannelsesfunktion, som gør den enkelte i stand til at deltage i og begribe den virkelighed, han eller hun er en del af."
- Læsning og skrivning i alle fag: Fra læsning til literacy, side 14.

Forfattere:
Anders Bondo Christensen, Klara Aalbæk Korsgaard, Ruth Mulvad, Eva Maagerø, Lene Herholdt, Fie Høyrup, Lena Bülow-Olsen, Frants Mathiesen, Lone Skafte Jespersen, Anne Risum Kamp, Bodil Nielsen, Susanne Karen Jacobsen, Jette von Holst-Pedersen, Ole Goldbech, Kaare Øster, Peter Bejder, Sten Larsen, Kirstine Kabel, Mette Rose Eriksen, Sofia Esmann, Michael Wahl Andersen, Trine Kjær Krogh og Maja Rørvig Abildgaard
Titel: Læsning og skrivning i alle fag
Sidetal: 238
Forlag: Dafolo
Udgivelsesår: 2012

Min vurdering:
Bogen er opdelt i artikler, der hver især har sit fokuspunkt, men alle deler den røde tråd literacy i de forskellige fag. Som udgangspunkt er forfatterne også gode til at henvise til hinandens artikler eller de forskellige modeller/skemaer i bogen, hvilket skaber en bedre forståelse for sammenhængen. Artiklerne er opdelt i overskuelige afsnit med meningsgivende underoverskrifter, og nogle af de nævnte/anvendte teorier og begreber er noget, jeg i forvejen kender til fra bl.a. undervisningen (her kan især nævnes Arnbak og læsestrategierne med før-, under- og efterlæsning). I de fleste artikler findes desuden forslag til øvelser/opgaver i den konkrete undervisning.

Min oplevelse af bogen er, at den præsenterer læseren/læreren for selektivt og yderst brugbart indhold, og at den kan udgøre et støttemiddel i fremtidig praksis uanset fag. Faktisk burde man (undertegnet) overveje at anskaffe sig et privat eksemplar. (Men sådan er det tit og ofte med bøger udgivet af Dafolo - det er som regel bundsolidt og aktuelt i nutidens undervisningssammenhænge).

Undervisningspotentiale:
Læsning og skrivning i alle fag er designet til, at man som lærer kan fordybe sig i den/de få artikler, der henvender sig til det fag, man underviser i. Det videnskabelige, faglige, fagfaglige og generelt didaktiske fundament for hver artikel er lige til at tage under armen i sin videre planlægning og udførelse af undervisningen. Det kan næsten ikke blive nemmere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar